Gospodarstvo

Poudarki

  • "Zgodba o visokem deležu lastniških stanovanj je mit"
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4,4 od 65 glasov Ocenite to novico!
Tomaž Štih
Tomaž Štih je zagovornik ekonomskega in političnega liberalizma. Do zdaj je bil v javnosti znan predvsem zaradi svojega bloga Libertarec, po ustanovitvi Liste Virant pa je postal član njenega sveta. Je tudi eden izmed glavnih pogajalcev stranke v koalicijskih pogajanjih. Foto: MMC RTV SLO/Aleš Žužek
Stanovanjski bloki
Po Štihovih besedah imamo v Sloveniji opravka z nekurantno zalogo stanovanj, ki so bila zgrajena po previsokih cenah in na predragih zemljiščih ter jih po želenih cenah sploh ni mogoče prodati. Pa tudi oddati ne. Foto: BoBo
       Zakaj se ta mit (o visokem deležu lastniških stanovanj v Sloveniji, op. p.) tolikokrat ponavlja? Ker smo gradnjo stanovanj tako bizarno podražili in zakomplicirali, da si jih gospodinjstva s povprečnimi plačami ne morejo več kupiti. In ker tega politično ne želimo spremeniti, pa bi lahko, si izmišljujemo nekakšne teorije o najemnih stanovanjih in o škodljivosti visokega deleža lastniških.       
       Zato so se zdaj domislili, da bi za državna neprofitna stanovanja začeli zaračunavati tako imenovano tržno najemnino, ki bi bila v resnici administrativna in bi postala mehanizem za fiksiranje cene. Tako bi dobesedno proizvedli najemnike, ki jih zdaj ni. Po načelu, če ne gre Mohamed h gori, naj pride pa gora k Mohamedu.       
NLB, NKBM, Abanka Vipa, Banka Celje
Kaj meni Štih o zamisli, da bi dali stanovanja v lasti bank na trg. "Če ta stanovanja pridejo na trg, ga bodo zamajala, o tem ni dvoma. Vendar pa to ni rešitev. Teh stanovanj je premalo, novih pa nihče ne bo gradil, če bodo cene padle pod stroške gradnje in si ne bo mogel od tega obetati dobička," je prepričan. Foto: BoBo
Zemljišče
Nujni ukrepi vsake bodoče vlade morajo iti v smer večanja razpoložljivosti zazidljivih zemljišč tam, kjer so cene najvišje, to je v okolici urbanih središč. Več ponudbe namreč pomeni več konkurence in nižje cene, je pojasnil Štih. Foto: MMC RTV SLO
       Naloga vlade je ustvarjati razmere, da si gospodinjstvo z dvema povprečnima plačama stanovanje lahko kupi. Ne da ga dobi od države v dar. Ne da država subvencionira najemnino. Ampak, da si ga lahko kupi! Da bi bila mera polna, so pogosto tisti, ki govorijo o najemnih stanovanjih in cenejših lokacijah, lastniki stanovanj v prestolnici. Drugim predpisujejo zdravilo, ki ga sami nikoli ne bi jemali.       

Dodaj v

Štih: Najprej bi bilo treba poceniti stanovanja

MMC-jev intervju s Tomažem Štihom o stanovanjskem vprašanju
22. januar 2012 ob 06:00
Ljubljana - MMC RTV SLO

Predlog nacionalnega stanovanjskega programa je delo lobijev, ki si že od začetka krize želijo reševati banke in gradbena podjetja tako, da fiksirajo cene stanovanj in ne pustijo, da bi te padle, je prepričan Tomaž Štih.

Padec novele zakona o graditvi objektov, zamisel o dajanju stanovanj v lasti bank na trg, novi nacionalni stanovanjski program in večanje razpoložljivosti zazidljivih zemljišč - to so nekatere izmed tem, o katerih smo se pogovarjali s Tomažem Štihom.

Pred meseci ste bili eden izmed največjih nasprotnikov novele zakona o graditvi objektov, ki je omejevala gradnjo objektov v lastni režiji. Tudi po zaslugi vašega aktivizma je ta novela padla v vodo. Ste to pričakovali?

Nisem. Bili smo prešibki in novela ni padla zaradi nas. K sreči je tudi znotraj koalicije marsikdo nasprotoval omejevanju gradnje enodružinskih hiš v lastni režiji, ki jo je predvideval novi zakon o graditvi objektov. In tako smo na koncu skupaj zmagali.

Če človek ne zasluži dovolj, da bi si kupil dom, mu ostane le možnost, da ga zgradi s kapitalom znoja t. i. sweat equity. Tega človeku, ki ni ničesar kriv, samo zaradi tistih, ki delajo na črno, nihče ne sme prepovedati. Med kampanjo so lobiji poudarjali, da nekatere države to vseeno prepovedujejo. Če je to res, bi morali naši diplomati njihovim vladam izraziti zaskrbljenost nad takšnim obnašanjem oblasti.

Stanovanjska problematika je ena izmed osrednjih tem v slovenski družbi. V javnosti se pojavlja več rešitev te problematike. Pojavljajo se, denimo, zamisli o tem, da bi dali stanovanja v lasti bank na trg. Kakšno je vaše mnenje, bi to pocenilo stanovanja?

To je nujno že zato, ker z odprodajo teh naložb državne banke lahko same poskrbijo za prvovrsten kapital in tega ni treba početi davkoplačevalcem.

Vendar v ozadju proti temu neutrudno delajo lobiji. Trudijo se, da bi ta stanovanja bodisi odkupil kakšen institucionalni vlagatelj - npr. stanovanjski sklad, ki trenutno razpolaga s 100 milijoni evrov presežka - ali pa, da bi jih oddajali. V bistvu imajo ti napori en sam cilj - znebiti se zalog po cenah, kakršne so si zamislili, in ne po cenah, kakršne bi lahko dosegli, če dajo stanovanja na trg.

Če ta stanovanja pridejo na trg, ga bodo zamajala, o tem ni dvoma. Vendar pa to ni rešitev. Teh stanovanj je premalo, novih pa nihče ne bo gradil, če bodo cene padle pod stroške gradnje in si ne bo mogel od tega obetati dobička.

Če bo država banke spodbudila, da dajo ta stanovanja na trg, bo to tako, kot če bolniku z ledvičnimi kamni daste pomirjevalo. Za nekaj časa pomaga in ima tudi stranske učinke, ampak pozneje je treba bolezen vseeno pozdraviti.

"Tekoči" minister za okolje in prostor Roko Žarnić je novembra lani pri predstavitvi novega nacionalnega stanovanjskega programa izpostavil pomen povečanja števila najemnih stanovanj. Slovenija po njegovem mnenju sodi med države z najvišjim deležem lastniških stanovanj, zato po njegovem mnenju ni smiselno spodbujati nakupa ali gradnje lastnega stanovanja. Kakšno pa je vaše mnenje o novem nacionalnem stanovanjskem programu? Je pot v pravo smer?

Ne. Ta zgodba o visokem deležu lastniških stanovanj je mit, ki je bil že tolikokrat ponovljen, da so ljudje začeli verjeti vanj. V resnici nismo v družbi nekdanjih socialističnih držav čisto nič posebnega in smo po deležu lastniških stanovanj primerljivi s prav vsemi vzhodnimi tekmicami. Pa tudi na Zahodu imajo nekateri kulturo lastniških stanovanj, drugi pa pač najemnih.

Zakaj se ta mit tolikokrat ponavlja? Ker smo gradnjo stanovanj tako bizarno podražili in zakomplicirali, da si jih gospodinjstva s povprečnimi plačami ne morejo več kupiti. In ker tega politično ne želimo spremeniti, pa bi lahko, si izmišljujemo nekakšne teorije o najemnih stanovanjih in o škodljivosti visokega deleža lastniških. To so navadne neumnosti.

Če gredo ta gospodinjstva v najem, ne bo nič rešenega. Če jih ne morejo kupiti in je najemnina tako ali tako sorazmerna ceni stanovanja, tudi najem katastrofalno opustoši njihov družinski proračun. Odločitev o najemu ali nakupu sploh ne bi smela biti v domeni vlade, ampak posameznika. Saj ne živimo več v času diktature proletariata in centralnega planiranja.

Naloga vlade je ustvarjati razmere, da si gospodinjstvo z dvema povprečnima plačama stanovanje lahko kupi. Ne da ga dobi od države v dar. Ne da država subvencionira najemnino. Ampak, da si ga lahko kupi! Da bi bila mera polna, so pogosto tisti, ki govorijo o najemnih stanovanjih in cenejših lokacijah, lastniki stanovanj v prestolnici. Drugim predpisujejo zdravilo, ki ga sami nikoli ne bi jemali.

Naša težava je, da so stanovanja preprosto predraga. Vemo, kako se to spremeni. Samo politično voljo potrebujemo.

Kdo je v ozadju tega stanovanjskega programa? Banke?

Predlog nacionalnega stanovanjskega programa je delo lobijev, ki si že od začetka krize želijo reševati banke in gradbena podjetja tako, da fiksirajo cene stanovanj in ne pustijo, da bi te padle. V Sloveniji imamo opravka z nekurantno zalogo stanovanj, ki so bila zgrajena po previsokih cenah in na predragih zemljiščih in jih po želenih cenah sploh ni mogoče prodati. Pa tudi oddati ne.

Zato so se zdaj domislili, da bi za državna neprofitna stanovanja začeli zaračunavati tako imenovano tržno najemnino, ki bi bila v resnici administrativna in bi postala mehanizem za fiksiranje cene. Tako bi dobesedno proizvedli najemnike, ki jih zdaj ni. Po načelu, če ne gre Mohamed h gori, naj pride pa gora k Mohamedu.

Saj sama zamisel ni napačna, le vrstni red bi moral biti obrnjen. Najprej poceniti stanovanja, potem pa začeti zaračunavati tržne najemnine. Ne pa umetno producirati tisoče najemnikov in povrhu z doplačili financirati še socialno šibke, samo da se lahko vzdržuje zdajšnja raven cen. Na koncu pa reči: "No, zdaj smo pa ustvarili normalen najemni trg." Za poljubno definicijo pojma normalno, ja.

Kakšna pot bi bila prava po vašem mnenju? Kaj bi bilo treba storiti?

Dolgoročna rešitev je samo ena. Bistveno pospešiti in poceniti gradnjo stanovanj. Če so stanovanja cenejša, je manj ljudi socialno ogroženih. Država lahko z manj denarja kupi več socialnih stanovanj ali pa lažje doplačuje najemnine. Gospodinjstva imajo na voljo več razpoložljivega dohodka, kar omogoča, denimo, ustvarjanje pokojninskih prihrankov in preprečuje prihodnje socialne težave. Povrhu pa je to dobro za kapitalizem.

Enostavnejša gradnja pomeni večjo odzivnost ponudbe na povpraševanje in cene se zato manj napihujejo. Poceni gradnja pa pomeni, da se lahko nova stanovanja prodaja z dobičkom in so kljub temu še vedno dostopna povprečnim gospodinjstvom. Tako je kupcev zadosti in gradbena podjetja imajo delo.

Stanovanjski program ne sme biti socialni program, ampak mora zasledovati cilj, da si vsi, ki niso socialno ogroženi, lahko stanovanje kupijo ali pa ga najamejo s tistim, kar zaslužijo z delom. Izogibati se moramo ukrepom, ki spodbujajo povpraševanje in s tem dvigujejo cene. Nobenih umetnih dvigov kupne moči, ki je ni, npr. z državnim subvencioniranjem obrestne mere. Nobenih signalov prodajalcem, da bo država množično pokupila zaloge stanovanj po nekakšnih pravljičnih poštenih cenah. Takšne intervencionistične politike stanje le poslabšujejo.

Nujni ukrepi vsake bodoče vlade morajo iti v smer večanja razpoložljivosti zazidljivih zemljišč tam, kjer so cene najvišje, to je v okolici urbanih središč. Več ponudbe pomeni več konkurence in nižje cene. Gradi naj se na terenu, katerega konfiguracija ne povzroča nepotrebnih stroškov. Bistveno naj se pospeši postopke prostorskega planiranja.

Vzpostavi naj se nadzor nad višino komunalnih prispevkov tam, kjer se dogajajo ekscesi. In hitreje in manj komplicirano naj se izdaja dovoljenja za gradnjo. Da se ne bo dogajalo več, da stanovanjski sklad tri leta čaka na dovoljenje za gradnjo stotin stanovanj zato, ker se uradniki pogovarjajo o bridki usodi manjšega potočka na parceli.

Vsak izmed naštetih ukrepov gradnjo nekoliko poceni, skupaj pa bi omogočili za nekaj deset odstotkov nižje prodajne cene.

Aleš Žužek
Prijavi napako
Komentarji
kawboy
# 19.04.2012 ob 18:14
Cene stavbnih zemljišč bi bilo potrebno poceniti in posrednike izključiti, da bi ostali, ki so delali dobili kaj denarja, ne pa da so zaposleni ostali praznih rok.
margu50
# 12.02.2012 ob 12:03
Mladim družinam bi morala država omogočit, da pridejo do svojega stanovanja. Pa to ne mislim lastništva , ampak za primerno najemnino, ker danes jih je malo ,ki so sploh kreditno sposobni. Samo dober zakona na to tematiko potrebujemo , da se ne prisesajo nanj pijavke.
helsinki
# 12.02.2012 ob 11:46
na Štajerskem so cene še kar OK, Ljubljana-Frankfurt? pa ne vem zakaj je tako, pa tudi Nova gorica itd., čudna Slovenija
helsinki
# 12.02.2012 ob 11:36
ja najboljš da postavimo prikoličarska naselja, ker se navadnim ljudem ne privošči dostojno življenje
minnaema
# 08.02.2012 ob 21:31
Stanovanja bi se pocenila, ko bi jih gradila podjetja, ki poznajo marljivost, natančnost, poštenost in NEpohlepnost po visokem zaslužku !
alenka2012
# 05.02.2012 ob 19:51
v glavnem vem eno, recimo v NG na koncu Erjavčeve so stanovanja po 1700€ in več, banka da kredit samo tistemu ki že ima patr stanovanj. samo 200 m dalje po isti ulici na italijanski strani pa so nova stanovanja v bloikh po 4 enote po 800 do 1000€, država pa prinakne še okrog 20.000€ za vvsakega, tudi tujca ki prvič kupuje stanovanj e in se naseli v italiji. torej so stanovanja pri nas res predraga!!!
poskok
# 02.02.2012 ob 09:49
Banke imajo v lasti ogromno stanovanj, ki jih nočejo prodati oz. jih ne morejo , ker je previsoka cena. Iste banke pa zahtevajo od vlade svež denar"dokapitalizacijo"!
Če mene vprašate jih je treba pustiti, da propadejo, če se ne morejo preživeti.
Islandci so rekli ne, ne bomo plačevali kar ste za j.....
Bake
# 01.02.2012 ob 14:46
Vsem lastnikom stanovanj, v katerih sami ne živijo, primerno obdavčit po višji stopnji, davek pobran od najemnin pa dat v olajšavo. Na ta način bo manj najemništva na črno in stanovanja bi bila polna.
KavonB
# 29.01.2012 ob 17:15
Štih, zemlja kliče, potrebno se bo spustiti in pogledati vse z realnimi pogledi.
Če so zakoni taki kot so se jih naj spoštuje, drugače imamo DURS pa naj preveri, tudi pri Ivanu naj začne, ker s samo poslansko plačo ne moreš priti do milijonov OJROV!
Kot ekonomist bi moral vedeti, večja je ponudba, nižja je cena in obratno, tako je v tržnem kapitalizmu.
Če pa z zakonom ali kako drugače prisilimo, da se naprimer cena stanovanj zniža gre to v plansko ekonomijo (socializem,...) ali pa v ekonomsko diktaturo. Pri slednjem je potreben diktator, to smo včerja dobili, torej čakam na izvajanje kot ste ga opisali g. Štih.
Bogi ljudje pod to oblastjo!

Letos pričakujem gdč. Šobo, da bo ponovno pred parlamentom s kockami!
nikhrast
# 23.01.2012 ob 16:59
Navijejo se davki na nepremičnine, s temi davki se pa naj preživljajo občine.
Potem bo manj praznih stanovanj, občine bodo pa gledale da bodo na razpolago parcele da se gradi.
Binder Dandet
# 23.01.2012 ob 16:15
Zdle bom na pamet izstrelil, ampak cena gradnje nepremičnin je okoli 800€ / m2. Vse ostalo so zaslužki. Je bil enkrat članek, kako mislijo na Avstrijskem Koroškem zgradit neko naselje, kjer je že nekaj Slovencev med kupci. Pa se je izkazalo, da Avstrijci precej manj zaslužijo na zgrajen kvadrat kot pa naši.
melanholik
# 23.01.2012 ob 15:01
Druga past je cenejša gradnja, dokler to pomeni manj birokracije in manj stroškov preden se sploh pripelje bager na parcelo, je to uredu. Ko pa to pripelje do nižanja standardov za prihranke energije, protipotresno varnost, ocene vplivov na okolje in sosede ter gradnje razpotegnjenih kolosov izjemno nizke kvalitete, potem se viša poraba energije za ogrevanje, višje škode ob potresih, padec kvalitete bivanja ter pojav getov.

S tem se ne bi strinjal. Mislim da ta komentar izžareva miselnost, da mora vse, kar se gradi, biti super in "nadstandard". Preprosto gre za to, da za vse zgoraj našteto obstajajo standardi, ki se jih je treba držati, da se sploh lahko gradi, drago ali poceni. Ravno to, da mora bit vse še nekaj več, pa je tisto, kar pripomore k umetno visokim cenam.
Tezej
# 23.01.2012 ob 13:01
Strinjam s Tomažem Štihom, ob tem bi dodal še to, da gre pri politiki, ki ljudem dejansko onemogoča, da si pridobijo stanovanje, za kršenje ustave.

78. člen ustave pravi:
Država ustvarja možnosti, da si državljani lahko pridobijo primerno stanovanje.
http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=199133&st
evilka=1409

VSAK DRŽAVLJAN, BI MORAL IMETI PRAVICO, DO SPREMEMBE NAMEMBNOSTI ENE NEZAZIDLJIVE PARCELE! SAMO TO BI KONČALO KORUPCIJO PRI SPREMEMBI NAMEMBNOSTI ZEMLJIŠČ!
Peter Last
# 23.01.2012 ob 12:36
Samo v Ljubljani se da zaslužiti z oddajanjem. Drugje so najemnine tako nizke, da so primerljive z obrestmi na vložene enakovredne vloge. Le, da so te brez rizika. Torej se bolj splača prodati in naložiti denar na banko ali kam drugam.
kingstone
# 23.01.2012 ob 11:07
ne razumem zakaj bi se spodbujalo uničevanje zemlje z gradnjo stanovanj, ki so brez vsake dodane vrednosti, ko pa jih je v resnici veliko praznih.
bolje da se spodbuja naselitev obstoječih kot pa gradnja novih, če mene uprašaš. vendar očitno gradbeni lobij drugače misli...
gkuznik
# 22.01.2012 ob 22:16
Peroz, jah, tastarim se gre za to, oni so že šizofreniki "v prenesenem pomenu", ker oni so že dali to, kar majo mladi že čez. Mladim se gre za lajf in seks, tastarim pa oboje .....pol se grejo pa te zgodbice o partizanih pa rdečih itd..to je to, stare mamce volijo tistega k je bolj radikalen - k ma umazan jezik k so same take...kdor pa še igra šah ali izpolnjije križanke pa ne hodi na te prireditve od volitev, ker si ne želi umazat imena.

Tu je problem, ker tastari več ne morejo "seksat" pol se jim pa "na volitvah utrga" in to politiki vejo in pol je to kar mamo...mladi pa najebemo, ker je tastarih vedno več...
kanalija
# 22.01.2012 ob 22:05
Peroz dober komentar.. a vseeno, recimo sam se dostikrat strinjam s pezdirjem, damjanom in še kakšnim iz desnega pola. A ko začnejo deževati informacije o pretakanju državnega denarja ali imovine posredno v cerkev, o poizkusih potvarjanja zgodovine še bolj ortodoksno kot je to počel levi pol, zagovarjanju kolaboracije, raznih teorij zarote ki si jih največji paranoik ne bi mogel izmisliti in podobnih bedarijah(grims jerovšek) mi postane slabo in zato za desnico preprosto ne morem glasovati. Vkolikor pa levica deluje filozofsko bolj mirno in racionalno pa se vse podre pri gospodarski ureditvi, kjer se po mojem mnenju stvari lotevajo iz popolnoma napačnega konca. Zato ne volim nikogar, na glasovnico pač napišem svoje ime. Res bi bilo fino ko bi imeli neko sredinsko stranko (ne preoblečencev) ki se ne bi ukvarjala z mešetarjenjem po narodovi zavesti, zgodovini in vzdrževala posvetno republiko, obenem pa spoštovala in varovala prosti trg, državljanske pravice in dolžnosti-takim bi z veseljem dal svoj glas.
peroz
# 22.01.2012 ob 18:03
Svinjsko je.
Trg bi bil ok, če bi imel proste roke. Potem pa so povezani vsi klinci od politikov, starogardistov, bankirjev, kriminalcev... ki trg kar ukrojijo po svoji meri. Namesto, da bi jim dali znak, da je za tako ravnanje zero tolerance, nas jih gre 28% voliti. :P
Sami smo si krivi za drek, ki ga imamo, in prosim, začnite se zavedat, da kriterij, koga voliti ne bi smele biti neumnosti, kot so odnos no NOB, verouk v šolah, in ali je bil vaš dedek rdeč ali bel. Kako se nas/vas da hitro zamotiti... kure človeške slovenske.
pd
# 22.01.2012 ob 17:24
trg je EDINI ki lahko poceni/podraži stanovanja. Kar se tiče upravljanja praznih stanovanj iz strani bank pa ima prav.
uporabnik007
# 22.01.2012 ob 17:15
Ljudi je potrebno ožemati, če ne jim gredo same neumnosti po glavah. Vsaj tako smatram glede na volilne rezultate. Virant je pred volitvami rekel, da je potrebno vsa nova neprodana stanovanja spraviti na trg po takšnih cenah, da bodo šla. Volilo ga je 8%. Jankovič je dejal, da ni korupcije, sam je močno povezan z nepremičninskim lobijem, goljufal je s prekategorizacijo zemljišč, je proti prodajam bank... volilo ga je 28% volilcev. Ljudje so pač zabiti kot štirne. verjetno so zato faraoni že pred tisočletji dognali, da je ta butast plebs najbolje uporabiti za gradbeno živino in so vsakih nekaj desetletij zgradili kakšno piramido. Še ena dobra stvar je, da je ljudstvo potem prijetno utrujeno in mu ne gredo po glavah kakšne stavkovne neumnosti :) Imamo pač bolj brihtne narode, ki jim gre dobro in tudi precej butaste. Med slednje na žalost sodimo tudi mi.
kanalija
# 22.01.2012 ob 16:52
Štih najprej bo treba malo shujšat.. V samem članku pa se negiraš vsaj trikrat.
miroslav
# 22.01.2012 ob 16:35
to je oni tip ki verjame v čudež samoregulacije delovanja popolnoma prostega trga? :)

in ta je eden glavnih pogajalcev? eh ja...ampak če nič drugega človek lahko hitro ugotovi kako ga zmest in s tem mu znižat pogajalsko pozicijo...

pogajanja več ur do lakote-narezki-piškoti-krofi-press...
08080808a1
# 22.01.2012 ob 15:19
jaz in moja punca sma šla za sebe v najemniško stanovanje in tudi ga kmalu vrnila moja plača minimalna ona socialna pomoč najemnina za garsunera 250eur 3kratna varščina plus ostali stroški pol si pa izračunjte koliko vam ostane
Alchemist
# 22.01.2012 ob 15:08
Nekatere izjave v tem intervjuju so v popolnem nasprotju z mojim pogledom na svet.
wendzy
# 22.01.2012 ob 14:49
Štih ima popolnoma prav o mitologiji glede preveč lastniških stanovanj.
ker ravno pospravljam svoj PC, nekaj zanimivih copypejstov:

"Četudi so v primerjavi s stanovanji v drugih reformnih državah Srednje in Vzhodne Evrope sorazmerno dobro opremljena, so stanovanja v Sloveniji nekoliko manjša in je v njih več stanovalcev na sobo, razmerje med številom gospodinjstev in številom stanovanj pa je v Sloveniji najnižje med njimi.
Število stanovanj na tisoč prebivalcev se je v Sloveniji med leti 1991 in 1996 sicer povečalo s 329,2 na 346,0, vendar je bilo to eno od najmanjših povečanj od leta 1980 dalje. S tem je bilo doseženo skoraj enako razmerje kot npr. v Litvi, Moldovi, Romuniji. Kam to skupaj z nekaterimi drugimi povezanimi stanovanjskimi podatki sicer uvršča Slovenijo v primerjavi z nekaterimi naključno izbranimi evropskimi državami, prikazuje preglednica:
Država S/1000 %kop %CK nova S/1000
Francija 484,0 97,0 81,8 6,9
Madžarska 394,0 79,6 48,2 2,4
Avstrija 391,0 95,4 68,9 6,6
Slovenija 346,0 87,1 64,0 2,9
Poljska 299,0 78,6 69,2 1,7

S/1000= število vseh stanovanj na 1000 prebivalcev leta 1996 (*1995)
%kop = stanovanja s kopalno ali pršno kadjo v % od vseh stanovanj
%CK = stanovanja s centralnim ogrevanjem v % od vseh stanovanj
novaS/1000= število v letu 1995 zgrajenih stanovanj na 1000 prebivalcev

V popisu 1991 je bilo od vseh stanovanj le 4% praznih, znotraj 96% zasedenih stanovanj so prišteta tudi stanovanja neprimerna za bivanje (glej tabelo), "ker nimajo osnovne sanitarne opreme, znatno pa je tudi število stanovanjskih enot, ki sploh niso namenjene stanovanjski rabi (sekundarna stanovanja oziroma vikendi, stanovanja v poslovni rabi, stanovanja izven sleherne rabe). "
vir: zbirka Državnega zbora, sprejeti akti: Nacionalni stanovanjski program (NPSta), Številka:805-01/90-3/153, 10.5.2000
elGoyc
# 22.01.2012 ob 14:20
V mnogočem se strinjam z Štihom.
Je pa velika past v tem, da bi se za zazidljiva zemljišča razglasila, tista, ki omogočajo najcenejšo gradnjo. To so praviloma prvovrstan kmatijska zemljišča in zaplate gozda sredi delno urbaniziranih področij. Na dolgi rok je veliko bolje pozidati že sedaj degradirana območja, kot so razne gramozne jame, opuščeni industrijski objekti in slaba kmetijska zemljišča, ampak praviloma je tam gradnja dražja.
Druga past je cenejša gradnja, dokler to pomeni manj birokracije in manj stroškov preden se sploh pripelje bager na parcelo, je to uredu. Ko pa to pripelje do nižanja standardov za prihranke energije, protipotresno varnost, ocene vplivov na okolje in sosede ter gradnje razpotegnjenih kolosov izjemno nizke kvalitete, potem se viša poraba energije za ogrevanje, višje škode ob potresih, padec kvalitete bivanja ter pojav getov.
Predvsem je pravi odgovor končno uvedba davka na nepremičnine, pri čemer bi morali imeti neko splošno olajšavo, recimo 25-50 000 € na stanovalca in progresivno obdavčenje za vsa stanovanja kupljena z namenom investicije in oddajanja v najem. Če bi se iz dohodnine iločili dobički od najema in se ta denar pobral direktno zaradi samega lastništva nepremičnine, bi propadel sivi trg in obenem bi to izjemno stimuliralo dajanje v najem. Če nekdo poseduje stanovanje, ki ga lahko oddaja za recimo 500€ (vredno recimo 100 000€), bi moral plačati približno toliko davka na nepremičnine, kot bi sicer plačal najemnine, (cca 20%), kar bi zneslo 1-%1,5% (1000-1500€ letno), če pa bi v tem stanovanju živel sam z družino (3 osebe) pa seveda občutno manj (25000k€ olajšave na člana X3, 0,5% od ostanka = 125€)
NoriGoban
# 22.01.2012 ob 14:09
theClover - glede ostalega se pa strinjam!
NoriGoban
# 22.01.2012 ob 14:05
theClover 50 000 pa res ni kakšen denar. Rabiš vsaj 200 čukov in več. Obstaja precej hiš po 500 ćukov in lastniki so običajni Slovenci, ki tudi jamrajo kako so revni! Pać imaš denar ali hišo, oboje pa bolj težko! Će pa hoćeš jamrat, pa vedno lahko najdeš razlog!

To je samo nakladanje Štiha- o tem ćivkajo že vrabci.
AlFe
# 22.01.2012 ob 13:56
Bravo Tomaž! Tudi če ne boš uspel s to idejo, zame je pravzaprav to že prepozno, si vsaj v javnosti odprl tematiko, zakaj Slovenci izumiramo!
arto77
# 22.01.2012 ob 13:56
pocenitev stanovanj ne bo , ker bi to sesulo slovenske banke. toliko o pohlepnosti
Binder Dandet
# 22.01.2012 ob 13:23
@mikeyl:
Če maš 700 neto, ti lahka za anuiteto trgajo 115 €, ker ti mora na računu ostat življenski minimum Na 30 let to pomeni 41400€ plačanih anuitet. Običajen pribitek na 30 let pa je 2,25%. Js mam 30k na 10 let, 6M + 1,95%, bom v 10 letih s sedanjo anuiteto plačal vrnil nekaj čez 36k€. Na hitro bi rekel, da ob običajnem 30 letnem pribitku 41400€ ni dovolj.
Nyu
# 22.01.2012 ob 12:42
Problem reši davek na lastniška stanovanja. Obdavčitev je lahko tudi nekoliko progresivna glede na skupno vrednost vseh nepremičnin (ne števila stanovanj).
Previsok delež lastniških stanovanj pa je slaba stvar zato ker onemogoča mobilnost dela/delovne sile. Le koliko ljudi ljudi se bo preselilo npr. iz Ljubljane v Maribor če tam dobi recimo 300eur višjo plačo? Saj če maš v lasti stanovanje v lj se ti še splača ne... Kaj šele da bi se ljudje premaknili vn iz države.
Zapečkarstvo in nemobilnost vkoreninjena v družbo.
miki331
# 22.01.2012 ob 11:05
Naš nepremičninski trg je bolan, resnično! Zemljišča za gradnjo so bila nekajkrat preprodana in na koncu za nesramno ceno investitorju, ki je po pravilu ista oseba (beri pranje denarja). Gradi se pa šalabajzarsko, podizvajalci skačejo eden čez drugega, (dobesedno) vsem pa gre le za roke plačilo vidijo le redki. Na kratko, cel proces izgradnje stanovanj je na psu, najebe pa končni kupec. Jasno dokler so le tega banke filale s krediti je še šlo. Vendar sedaj nihče, tudi tisti ki bi si morebiti lahko privoščil kredit tega noče storiti ker ne ve kaj bo jutri, stanovanja pa z dneva v dan bolj propadajo.

Kitajci pa 30 nadstropni hotel zgradijo v 15 dneh!
velenjcan
# 22.01.2012 ob 10:45
dokler obstajajo v sloveniji ljudje kot štih, za to državo še ni vse zgubljeno.

vsaka čast.
adnan1984
# 22.01.2012 ob 10:42
"v sloveniji je vse evropsko no, samo plače raje so ostale balkanske"
No to nam samo pove, da je Slovenija na Balkanu, tako geografsko in po mentaliteti Slovencev- že videno. Torej zahodno evropskega razmišljanja verjetno nigdar ne bo, se bo treba sprijaznat.
Dragoon
# 22.01.2012 ob 10:41
johann
V tujini imajo ponekod prazne stanovanjske enote obdavčene tudi do 10% vrednosti na leto. In uganite - takšnih skoraj ni, ker se prazno stanovanje enostavno ne splača imeti. Pred časom pa sem prebral, da je samo v Ljubljani 14000 praznih stanovanj (verjetno jih večino oddajajo na črno).


Mislim, da je to bil tudi smisel popisa nepremičnin (ki je, tako kot vse v Sloveniji, po mojem mnenju bil preplačan in vprašanje, v koliko letih se bo ta denar povrnil v blagajno), ker drugače je njihovo obdavčenje težko izvedljivo.

Ima pa Štih prav, naš trg propada, ker banke ne dajo zaseženih stanovanj na trg po nižjih cenah, ker bi potem morali priznati, da imajo manj denarja, kot imajo sedaj navedeno v papirjih, čeprav je ta denar fiktiven, ker po tej ceni stanovanj nihče ne bo kupoval. In čeprav sem levičar, upam, da naslednja vlada to uredi. Janši sicer sploh ne zaupam, ampak Janković je pa sam trgovec z nepremičninami, ki bi verjetno na tem področju ščitil banke in samega sebe ... Electa je že tako ali tako v minusu.
arto77
# 22.01.2012 ob 10:13
v sloveniji je vse evropsko no, samo plače raje so ostale balkanske
drago
# 22.01.2012 ob 09:46
Tale Štih je pa tipičen predstavnik tistih, ki problem zaznavajo, pa se ga ne znajo prav lotiti. On bi to kar administrativno gradil z nižjo ceno?!

V trenutnem stanju, ki so ga že predhodniki opisali, je EDINI učinkovit ukrep, ki bi takoj problem odpravil in zagnal trg nepremičnin, primerna OBDAVČITEV NADSTANDARDA IN PRIHODKOV OD NJEGA!
cslesce
# 22.01.2012 ob 09:45
Tudi če imata par po 1000€ plače, je to še vedno absolutno premalo. Normalne plače bi morale biti nekje okoli 1500€ na osebo. Itaq bi to bilo zelo dobro za gospodarstvo, saj bi se posledično več trošilo. Samo ne, dajmo raje enemu 10.000€ plače pa 3/4 nese v tujino, ostalim pa 500€ minimalca.
dusan21
# 22.01.2012 ob 09:41
Pri nas - zlasti v Ljubljani je osnovni problem že cena zemljišč in zlasti cena komunalnega opremljanja le-tega. Dejstvo je, da je zazidljivih zemljišč vsak dan manj, zato je težko pričakovati, da bo cena tem padla.Zemljišče je pač realno dobrina,ki realno nikoli ne izgubi svoje vrednosti.Zlasti v Ljubljani se dogaja ( pa tudi drugod Sloveniji ), da je strošek komunalnega opremljanja nenormalno visok.Zakaj je visok bi vedeli povedati vsi tisti,ki živijo od tega - teh pa ni malo - od komunale, energetikov, občin do nenormalno zakompliciranih postopkov pri pridobivanju gradbenega dovoljenja.Na izdajo gradbenega dovoljenja je obešen milijon in en birokrat, ki želi pristaviti vsak svoj piskerček.Treba je povedati direktno - pri izdaji gradbenih dovoljenj je ogromno korupcije.Postopki so nenormalno dolgi.Naša prostorsko-okoljska zakonodaja je postala tako zakomplicirana, da celo strokovnjaki s teh področij nimajo enotnega mnenja kaj je dovoljeno in kaj ne. Vsak birokrat si predpise razlaga po svoje.Najbolj banalni so celo primeri, ko upravne enote od investitorjev celo zahtevajo razno-razna potrdila, da neko soglasje - zanimivo - sploh ni potrebno.In ko birokratu poskušaš dopovedati, da je totalna neumnost in da je skregano z vsako kmečko pametjo,da od tebe nekdo zahteva potrdilo, da potrdilo ni potrebno, potem se lahko vprašamo v kako zbirokratizirani državi živimo.Ampak - žal gradbenega dovoljenja ne dobiš,dokler ne priložiš tega famoznega potrdila, da soglasja ne potrebuješ.Zakaj pa mislite, da imajo na elektro in energetskih podjetjih visoke plače - od kod ? Sam strošek gradnje je še relativno majhen pri sami investiciji.Strošek s samo gradnjo za M2 Stanovanjske površine znaša med 800 in 900 €, vse ostalo je strošek zemljišča, komunalne opreme - kar marsikdaj pomeni, da je potrebno poleg soseske izgradti še vrtce,šole in otroška igrišča ter ceste in urejanje okolice.Vse to in še več je naša država obesila investitorjem, za to se ni tako zelo čuditi, zakaj so stanovanja - draga.Država je marsikaj - namesto, da bi investirala sama - preložila stroškovno na investitorja.Osebno mi nikoli ne bo jasno, zakaj je potrebno plačati občini visok znesek za komunalni prispevek, nato moraš pa še sam investirati v celotno komunalno infrastrukturo in jo zgraditi sam iz svojih sredstev. Tu se bo morala država krepko zamisliti.
il Sloveno
# 22.01.2012 ob 09:33
bondi
# 22.01.2012 ob 08:27

to kar Ti pises, velja kvecjemu za razvite zahodne trge, kjer je demokracija uveljavljena in kapitalizem tece. Definitivno pa to ne velja za Slovenijo, kjer se gremo, zdaj ze na vsakem koraku opevan pajdaski kapitalizem. Nekaj samo oklicanih elitnezev drzi celotno Slovenijo v sahu in nic ne kaze, da so bo kaj spremenilo, seveda dokler ljudem ne bo dovolj dokpitalizacij bank!!
mikeyl
# 22.01.2012 ob 09:13
Sem šel na banko po kredit za stanovanje
za 700€ plače neto ne dobim 30000€
na 30 let
če šparam 200€ 30 let je to čez 70000€
pa še za povrh visoke obresti ker banka sama nima denarja in si ga mora izposodit da meni bi dala kredit
popolna beda.
Ne vem zakaj imamo toliko bank v sloveniji!??
bondi
# 22.01.2012 ob 08:27
Štih ima povsem prav. Vseeno pa je treba povedat, da lastniško stanovanje ni nekaj samoumevnega nikjer na svetu. Tako, da tisti mladi, ki sanjate, kako hitro boste imeli svoje, to kar pozabite. Cene stanovanj v veliki meri narekujejo najemnine. Če bi država uredila najemni trg, bi bila v veliki meri stanovanjska problematika rešena.
Je pa to področje kompleksno, je funkcija več spremenljivk (najemnin, posojilne politike bank, urbanistične politike, gredbene politike, socialnih dejavnikov, raznih lobijev, počasnosti upravnih postopkov glede GD, lokacije,...).
Vseeno napovedujem selektivni padec cen za 20-30%, realno, v naslednih dveh letih.
kohar38
# 22.01.2012 ob 08:26
v ameriki ter ostalih krajih so zaradi krize padle cene stanovanj za 20 %, nevem zakaj se v sloveniji to ne zgodi.
il Sloveno
# 22.01.2012 ob 08:21
Pa to se ze ve ne zadnja 3 leta, to se ze ve in govori vsaj zadnjih 5 let. Pa kljub temu se nic ne ukrene. Zakaj, ker drzavo trdno drzi v svojih rokah par nepremicninskih kriminalcev, stango jim pa drzijo banke, ker bi drugace sle v k*** s svojimi nasedlimi projekti. Zato sem pa ze rekel, da bomo davkoplacevalci placali preko dokapitalizacij te nasedle nepremicninske projekte. Ko bodo le-ti odplacani, se jih bo pa podalo naprej za male pare naslednjemu nepremicninarju preko vez in poznanstev, le-ta pa si bo potem sel naprej enako igrico, kot je to bilo do sedaj. Velkom in Gaspar Gaspar Misic land :)

Potem pa pravijo, da pravna in uradna slovenska drzava deluje......pa ne me spravljat v smeh no......sam kriminal vas je!
Freestailo
# 22.01.2012 ob 08:15
Sej, vse kar se gradi v Ljubljani je klasificirano kot "nadstandardna stanovanja"...recimo Situla ki se sedaj gradi, sama luksuzna stanovanja po cca 3000€/m2, skregano z logiko ker ni šans da bo kdo to kupil, očitno se jim bolj splača gradit stanovanja za brezveze kot pa za prodajo. Čeprav tu bi blo treba za vrat sitsnit tudi urbaniste, da sploh dovolijo kaj takega.

Prvo kot prvo, naj se gradi takšna stanovanja, ki zadostijo osnovnim potrebam ljudi. Jebeš luksuz če si ga ne moreš privoščit.
tiko viko
# 22.01.2012 ob 08:08
Ena iz med rešitev je tudi,da se zgradi veliko dijaških in študendskih stanovanj,ki se bi oddajala bolj za simbolično ceno,a hkrati ukiniti subvencije za študendska stanovanja,tako bi razbremenili študenski žep pa še ogromno stanovanj se bi znašlo na trgu
Ampak je to žal nemogoče ker ljudje,ki o tem odločajo povečini živijo od najemnin
theClover
# 22.01.2012 ob 08:01
Ljudje so lahko pridni delajo in šparajo deset let in več.In ko pridejo do npr. bajne vsote 50000 evrov (kar večina njih o tem lahko samo sanja-mo) morajo še vedno vzeti najmanj toliko kredita,da bi si lahko kupili stanovanje in opremili.To pa pomeni,da bodo 20 ali 30 let odplačevali znesek 100000 evrov se pravi še enkrat več (na 10 let je obrok skoraj ena manjša plača) kot so si sposodili od banke. Mora biti pa res lepo in brezskrbno življenje če 20 let trepetaš pod nadzorom banke, dane boš zamujal z obrokom oz da boš odplačal kredit preden greš v penzijo,ker vemo da takrat si pa itak pečen. Se pravi niso problem samo cene stanovanj ampak tudi cene stanovanjskih kreditov.Kar se tiče najemnin pa itak adijo pamet.
zemljemerec
# 22.01.2012 ob 08:00
Mene najbolj skrbi slaba kvaliteta izvajalcev del na novih stanovanjskih objektih z visoko dodano vrednostjo.
V Ljubljani ima vsaka stanovanjska zgradba 50% enot, ki so reklamirane v Oglasniku, tako za najem kot prodajo.
Bivanje v garsonieri, z stroški 350 € najemnine+ 180€ položnice, ob plači 800€, je Slovenija katastrofa !
johann
# 22.01.2012 ob 07:38
V tujini imajo ponekod prazne stanovanjske enote obdavčene tudi do 10% vrednosti na leto. In uganite - takšnih skoraj ni, ker se prazno stanovanje enostavno ne splača imeti. Pred časom pa sem prebral, da je samo v Ljubljani 14000 praznih stanovanj (verjetno jih večino oddajajo na črno).
rubin
# 22.01.2012 ob 07:22
prav imaš, Štih, edino nekaj ne razumem: zakaj se namreč ne predlaga obdavčitev viška stanovanj, kar bi pomenilo da bi kdor ma po 3 itd. stanovanja višek dal na trg in bi ga kdor nima stanovanje lažje kupil, ker bi cena padla...
Štih, kaj v tej državi se le prihodke od dela zna obdavčit, kdor živi od rentaštva( beri najemnin) pa se ga pusti pri miru? nebi mogli razbremenit tistih pod 1000 evrov plače dohodnine? s tem bi spodbujali tudi zaposlovanje in samozaposlovanje ljudi, nadomestilo pa bi dobili od davka na višek nepremičnin!
Kaj to to je pa tabu, ŠtIh?
Nepremičninski kotiček
link
Nepremičnine sicer cenejše, a le za pol odstotka
21
6. marec 2012 ob 13:16 Cene nepremičnin so bile v zadnjem lanskem četrtletju povprečno za 0,5 odstotka nižje kot v četrtletju poprej. Pocenila so se predvsem rabljena stanovanja.
Več novic ...
Kazalo